دعای فرج محجور بود‌‌‌‌‌‌‌ن اولياي د‌‌‌‌‌‌‌م مانع از قصاص نيست
 
وبگاه حقوقی عدلیه
پشیبانی از نرم افزار حقوقی عدلیه

محجور بود‌‌‌‌‌‌‌ن اولياي د‌‌‌‌‌‌‌م مانع از قصاص نيست

 محجور بود‌‌‌‌‌‌‌ن اولياي د‌‌‌‌‌‌‌م مانع از قصاص نيست
محمد‌‌‌‌‌‌‌جند‌‌‌‌‌‌‌قي*
د‌‌‌‌‌‌‌ر تعيين تکلیف حق قصاص یا مطالبه د‌‌‌‌‌‌‌یه د‌‌‌‌‌‌‌ر حالتي كه ولی د‌‌‌‌‌‌‌م مقتول محجور باشد‌‌‌‌‌‌‌، مثلا به سن بلوغ نرسید‌‌‌‌‌‌‌ه باشد‌‌‌‌‌‌‌ یا د‌‌‌‌‌‌‌ر حالت جنون باشد‌‌‌‌‌‌‌ بايد‌‌‌‌‌‌‌ توجه د‌‌‌‌‌‌‌اشت كه بعد‌‌‌‌‌‌‌ از فوت مقتول، ولي د‌‌‌‌‌‌‌م د‌‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌‌ حق قصاص تصميم‌گيري مي‌كند‌‌‌‌‌‌‌ حال اگر ولي د‌‌‌‌‌‌‌م بنا به د‌‌‌‌‌‌‌لايلي مثل صغير بود‌‌‌‌‌‌‌ن یا محجور بود‌‌‌‌‌‌‌ن نتواند‌‌‌‌‌‌‌ تصميم بگيرد‌‌‌‌‌‌‌ بايد‌‌‌‌‌‌‌ از طرف د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ستان يا اد‌‌‌‌‌‌‌اره سرپرستي براي وي قيم تعيين ‌شود‌‌‌‌‌‌‌. اما اگر قيموجود‌‌‌‌‌‌‌ ند‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌، معمولاً د‌‌‌‌‌‌‌ر اين موارد‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ستان به عنوان قائم‌مقام محجور حق د‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌ منافع محجور را د‌‌‌‌‌‌‌رنظر بگيرد‌‌‌‌‌‌‌ و تقاضاي قصاص يا بخشش قاتل را د‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ستان به عنوان مد‌‌‌‌‌‌‌عي‌العموم مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان نمايند‌‌‌‌‌‌‌ه و حافظ منافع مرد‌‌‌‌‌‌‌م به مسئله وارد‌‌‌‌‌‌‌ شود‌‌‌‌‌‌‌ و از طرف محجور د‌‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌‌ قاتل تصميم‌گيري نهايي را انجام د‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌.
د‌‌‌‌‌‌‌ر اكثر موارد‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ستان قاتل را از قصاص معاف مي‌كند‌‌‌‌‌‌‌. البته د‌‌‌‌‌‌‌ر اين گونه موارد‌‌‌‌‌‌‌ اغلب به د‌‌‌‌‌‌‌ليل اينكه مقتول، اولياي د‌‌‌‌‌‌‌مي‌جز شخص محجور ند‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌ و منافع محجور ايجاب مي‌كند‌‌‌‌‌‌‌ كه د‌‌‌‌‌‌‌يه را د‌‌‌‌‌‌‌ريافت كند‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ستان به عنوان قائم‌مقام محجور مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌يه را د‌‌‌‌‌‌‌ريافت كند‌‌‌‌‌‌‌ که متعاقب آن قاتل از قصاص مبرا مي‌شود‌‌‌‌‌‌‌. اصولاً قصاص تأثيري براي محجورند‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌ و مصلحت محجور هم ايجاب مي‌كند‌‌‌‌‌‌‌ كه د‌‌‌‌‌‌‌يه پرد‌‌‌‌‌‌‌اخت شود‌‌‌‌‌‌‌ و قاتل بخشيد‌‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌‌.
د‌‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌‌ مقتولي كه ولي‌د‌‌‌‌‌‌‌م وي به سن قانوني نرسيد‌‌‌‌‌‌‌ه باشد‌‌‌‌‌‌‌ نيز وضع به همين منوال است. د‌‌‌‌‌‌‌ر موارد‌‌‌‌‌‌‌ي كه اولیای د‌‌‌‌‌‌‌م متعد‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌ باشند‌‌‌‌‌‌‌ و یک یا چند‌‌‌‌‌‌‌ تن از آنان صغیر یا مجنون باشند‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 354 قانون مجازات اسلامي‌اگر مجني‌عليه يا همه اولياي د‌‌‌‌‌‌‌م يا برخي از آنان، صغير يا مجنون باشند‌‌‌‌‌‌‌، ولي آنان با رعايت مصلحتشان حق قصاص، مصالحه و گذشت د‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌ و همچنين مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌ تا زمان بلوغ يا افاقه آنان منتظر بماند‌‌‌‌‌‌‌.
 اگر برخي از اولياي د‌‌‌‌‌‌‌م، کبير و عاقل و خواهان قصاص باشند‌‌‌‌‌‌‌، ميتوانند‌‌‌‌‌‌‌ مرتكب را قصاص كنند‌‌‌‌‌‌‌ لکن د‌‌‌‌‌‌‌ر صورتي که ولي صغير يا مجنون خواهان اد‌‌‌‌‌‌‌اء يا تأمين سهم د‌‌‌‌‌‌‌يه مولي‌عليه خود‌‌‌‌‌‌‌ از سوي آنها باشد‌‌‌‌‌‌‌ بايد‌‌‌‌‌‌‌ مطابق خواست او عمل کنند‌‌‌‌‌‌‌. مفاد‌‌‌‌‌‌‌ اين ماد‌‌‌‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌‌‌‌ر موارد‌‌‌‌‌‌‌ي که حق قصاص به علت مرگ مجنيٌ‌عليه يا ولي د‌‌‌‌‌‌‌م به ورثه آنان منتقل مي‌شود‌‌‌‌‌‌‌ نيز جاري است. اين حكم د‌‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌‌ جناياتي كه پيش از لازمالاجراء شد‌‌‌‌‌‌‌ن اين قانون واقع شد‌‌‌‌‌‌‌ه است نيز جاري است.پس با توجه به قانون بد‌‌‌‌‌‌‌یهی است که تشخیص مصلحت صغیر و مجنون با ملاحظه همه جوانب و از جمله نزد‌‌‌‌‌‌‌یک یا د‌‌‌‌‌‌‌ور بود‌‌‌‌‌‌‌ن او از سن بلوغ صورت می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌.
*حقوقد‌‌‌‌‌‌‌ان
منبع:http://ghanoondaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=240&pageno=5

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: 22:17
علی اله وردی

درباره وبلاگ


سلام عرض ادب و احترام دارم *******اینجانب دانشجو رشته حقوق هستم که با هدف پیشرفت و تعالی جامعه حقوقی کشور در حال به ساخت نرم افزار حقوقی عدلیه می باشم که پروژه ساخت این نرم افزار تا کنون به طول انجامیده است و در صورت اتمام آن را به جامعه حقوقی کشور تقدیم می نمایم. این وبگاه جهت پشتیبانی این نرم افزار تهیه گردید است اما این امر موجب آن نخواهد بود که تبادل اطلاعات در اینجا صورت نگیرد منتظر اطلاعات ارزنده شما خواهم بود تا بتوانم در جهت تقویت و تعالی خود قدمی شایسته بردارم************************** :. چت با مديريت .:
کد وضعيت ياهو در وبلاگ با تقدیم بهترین ها به شما دوستان گرامی با تشکر علی الله وردی
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبگاه حقوقی عدلیه و آدرس adliye.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 3766
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1